Alcohol is desastreus bij krachttraining

Misschien heb je wel eens gehoord dat het drinken van alcohol na het sporten je resultaten te goed komt, omdat het zorgt voor een grotere hoeveelheid testosteron in het bloed. We moeten je helaas teleurstellen: dat is een mythe. Het verhaal is lang geleden ontstaan door een verkeerd geïnterpreteerd wetenschappelijk onderzoek, en is sindsdien een eigen leven gaan leiden. Niet vreemd – veel mensen zijn maar al te blij met een reden om gewoon hun drankjes te blijven drinken! Toch kun je dat maar beter laten, want de gevolgen zijn rampzalig voor je resultaten. Hoe zit dat precies?

Minder receptoren

iemand die alcohol drinktDat je na work-outs spieren opbouwt, komt doordat je lichaam testosteron aanmaakt tijdens het sporten. Alleen die testosteron is echter niet genoeg. Je hebt ook bepaalde receptoren nodig die het hormoon koppelen aan je spierweefsel. Het probleem met alcohol is nu dat het die receptoren beschadigt of zelfs voorkomt dat ze worden aangemaakt. Het gevolg is dat er heel veel testosteron in je bloed blijft zitten waar niets mee gedaan kan worden – en dat je spieren dus niet groeien. Het fabeltje dat alcohol je resultaten verbetert, komt voort uit het idee dat meer testosteron in je bloed ook betekent dat je ook meer testosteron gebruikt. Dat is helaas dus niet het geval.

Andere wetenschappers hebben een experiment uitgevoerd om de gevolgen van alcohol bij sporters te achterhalen. Ze lieten proefpersonen intensieve oefeningen doen en gaven een deel van de groep na afloop een flinke dosis alcohol. Het gevolg? De spieren van degenen die wel alcohol gekregen hadden, deden er dagen langer over om van het sporten te herstellen. Dit toont aan dat alcoholconsumptie niet alleen in theoretisch opzicht schadelijk is: de gevolgen zijn heel direct te merken na het sporten.

En eiwitten dan?

Sommige sporters proberen de negatieve effecten van alcohol te omzeilen door ook een flinke hoeveelheid eiwitten te nemen, bijvoorbeeld in shakes. Ze hopen dan met de spieropbouwende werking van de eiwitten de gevolgen van de alcohol teniet te kunnen doen. Helaas werkt ook dat niet. Een derde onderzoek dat recent gepubliceerd werd, toont aan dat de alcohol ook de werking van de eiwitten ondermijnt. Supplementen hebben daarom maar weinig effect en compenseren de drank nauwelijks. Kortom, er zit weinig anders op dan dat biertje maar gewoon te laten staan wanneer je spieren wilt kweken zeker als je er ook nog anabolen bij gebruikt!