Hoe zorg je voor een snelle spiergroei

haltersVoordat mensen naar de sportschool gaan hebben ze vaak een beeld waaraan ze willen voldoen of waar ze naartoe willen werken. In de praktijk gaat dit vaak niet zo snel als gewenst is. Hierdoor kun je al snel de motivatie verliezen of juist teveel gaan trainen waardoor je jezelf juist tegenwerkt. Iedereen wil immers resultaat zien, maar hoe zorg je eigenlijk voor een snelle spiergroei?

Veel mensen gaan naar de sportschool om af te vallen en spiermassa te kweken. Echter bijten deze twee doelen elkaar. Om spiermassa te kweken en een snelle spiergroei te realiseren moet je in eerste instantie juist aankomen. Dit kan onder andere door het volgen van een gebalanceerd dieet. Wanneer je voldoende bent aangekomen kun je gaan werken aan de snelle spiergroei. Dit doe je voornamelijk door krachttraining. Het beste hierbij werkt een schema waarbij je minstens drie dagen in de week in de sportschool te vinden bent. Per dag pak je dan een grote spiergroep aan. Zo heb je een dag die speciaal is gericht op je borst en triceps, een andere dag is juist voor je rug en biceps en ten slotte heb je nog een dag voor schouders en benen. Door het volgen van een dergelijk schema pak je al je spiergroepen goed aan en realiseer je een snelle spiergroei.

Een ander belangrijk punt bij het volgen van krachttraining is dat je gecombineerde oefeningen doet. Hierbij pak je meerdere spieren en gewrichten in één oefening tegelijk aan. Voorbeelden van deze oefeningen zijn de squat, deadlift en chin-up. Je kunt uiteraard ook specifieke spieren trainen, bijvoorbeeld als de ontwikkeling van die spier achterblijft op de rest.

Vaak vergeten sporters om ook hun benen te trainen. Echter is dit ook een belangrijk om een snelle spiergroei te realiseren. Dit komt omdat de oefeningen voor je benen vaak ook andere spieren aanspreken. Zo train je alsnog andere delen van je lichaam, terwijl je met je benen bezig bent.

Voeding

fruit op een vork

Naast het volgen van een goed doordacht trainingsschema is het ook belangrijk dat je je voeding aanpast om een snelle spiergroei voor elkaar te krijgen. Het draait hierbij voornamelijk om het binnen krijgen van extra eiwitten. Deze eiwitten spreek je later bij het trainen weer aan om om te zetten in spieren. Ook kun je er voor kiezen om tijdens de training een shake te drinken. Je krijgt niet alleen meer energie tijdens het trainen van de shake, je krijgt ook extra calorieën binnen zonder een volledige maaltijd te nuttigen.

Ook moet je zorgen dat je goed eet en genoeg voedingsstoffen binnen krijgt op de dagen dat je niet met het trainen bezig bent. Tijdens de rust dagen zijn je spieren ook nog aan het werk, met name om te herstellen. Ook dan hebben ze extra bouwstoffen nodig voor een snelle spiergroei.

In tegenstelling tot mensen die willen afvallen is er voor mensen die een snelle spiergroei willen realiseren niets mis met koolhydraten. Deze kun je dus gewoon toevoegen aan je dieet. De voedingsstoffen die hierin zitten komen bij de training weer goed van pas. Zeker als je regelmatig traint zet je de verketterde koolhydraten niet om in overtollig vet en is er niets mis mee.

Houdt voldoende rust

Voor een snelle spiergroei is het ook van belang dat je genoeg rustdagen en rustmoment inbouwt. Het is niet goed als je elke dag je spieren traint, zo krijgen ze geen moment rust en heb je meer kans op overbelasting of blessures. Daarnaast werken je spieren nog steeds tijdens de rustdagen. Zo krijg je een snelle spiergroei terwijl je niets doet. Ook tijdens je slaap zijn je spieren nog steeds bezig.

Boosters

Naast de bovengenoemde tips kun je eens in een van de volgende shops kijken voor spier boosters