Wordt de tv minder populair?

Decennia lang was de televisie het populairste medium in Nederland. Vanaf de bank kon je zo immers het nieuws volgen, series bekijken en dankzij documentaires van alles leren over de rest van de wereld. De afgelopen jaren krijgt de tv echter steeds meer concurrentie – eerst nog vooral van computers met internet, maar nu winnen ook andere apparaten als smartphones en tablets steeds meer terrein. Het is immers heel gemakkelijk om via het schermpje in je broekzak op de hoogte te blijven, zonder dat je daarvoor voor de buis hoeft te gaan zitten. Wordt de tv voorgoed aan de kant gezet door de mediaconsument?

televisieDat verschilt nogal per leeftijdsgroep, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Het kan niemand verbazen dat het vooral jongeren zijn die afstand nemen van de ooit zo geliefde televisie – de groep tussen de 13 en de 19 jaar kijkt minder tv dan alle andere leeftijdsgroepen. Niet toevallig is het ook deze groep die juist het actiefst is op het internet: het aantal uren dat ze hier doorbrengen, ligt meer dan twee keer boven het gemiddelde. Chatten en gamen – wat op tv niet kan – is de voornaamste tijdsbesteding. Jongeren kijken daarnaast nog steeds wel tv-programma’s, maar ook dit gebeurt vaak via internet.

Hoe ouder mensen worden, hoe meer tv ze nog kijken, en hoe minder tijd ze op het internet doorbrengen. Ook dit is niet verrassend: nog steeds hebben vooral 65+-ers relatief zelden een internetverbinding. En wanneer ze die hebben, gebruiken ze hem vaak meer voor het opzoeken van informatie en het verzenden van mails dan voor bijvoorbeeld het online kijken van tv-programma’s. Opvallend is ook dat mensen meer gaan lezen naarmate ze ouder worden – iets dat ze ook maar weinig op elektronische apparaten doen, en nog relatief vaak op traditioneel papier.

De toekomst

Het lijkt erop dat de rol van de televisie inderdaad steeds kleiner zal worden in de toekomst. Met steeds minder jongeren die het medium gebruiken, groeit het apparaat als het ware onze samenleving uit. Helemaal verdwijnen zal het waarschijnlijk niet: hoewel steeds meer mensen het nieuws met hun telefoon volgen, is het acht uur-journaal nog steeds goed bekeken, en Netflix kan niet voorkomen dat mensen nog altijd series blijven volgen. Wel is het goed mogelijk dat tv’s zich steeds meer aan zullen passen aan de veranderde wensen van gebruikers. De eerste “smart-tv’s” zijn al op de markt gebracht – wie weet welke innovaties er nog zullen volgen.